Referee kick-off

Referee kick-off

Op vrijdag 23 september 2022 hebben wij een Referee Kick-Off georganiseerd. Namens IJshockey Nederland waren Hans Verhoog en Ferry Hart aanwezig. Hans en Ferry zijn ervaren BondsRef’s die ons van goede theoretische kennis hebben voorzien middels presentaties en een online quiz.

Naast de presentatie en online quiz waren er veel vragen over de gedachten van de (toekomstige) Ref’s om te snappen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en/of antwoorden kiezen.

Bij de quiz werden alle vragen en antwoorden uitgebreid behandeld, zodat iedereen kon nadenken over eigen antwoorden en begreep wat de filosofie achter het juiste antwoord was.
Aan het einde werd de score gedeeld en Bas van Gijzel (REC1), die nog geen ervaring heeft als Ref, had de meeste antwoorden goed.

Er waren 16 (aspirant) Ref’s van de Yeti’s en 3 van buiten de club, een hele mooie opkomst. Willem Lentz, Bonds Linesperson die ons ook vorig seizoen meerdere keren heeft bijgestaan als Ref en 2 enthousiaste IJshockeyers uit Dordrecht die graag bij ons willen komen reffen.

In het praktijk gedeelte mochten we op het ijs laten zien hoe wij de tekens beheersen en uitvoeren en werd o.a. uitgelegd waarom Ref’s goed vooruit en achteruit moeten kunnen schaatsen en welke posities zij kiezen tijdens de wedstrijden. Erg leuk en leerzaam en je weet als (aspirant) Ref ook meteen waar je aan moet gaan werken.

Nova de Vries, rugnummer 4 bij de Yeti’s Ladies, speelt nog niet zo lang IJshockey, maar heeft de dag daarna al meteen mogen toepassen wat ze heeft geleerd en mogen proeven van het leiden van een U13 wedstrijd onder begeleiding van Karina Kozarova en Jennifer Bannink.

Namens de Yeti’s willen wij IJshockey Nederland en met name Hans Verhoog en Ferry Hart bedanken voor de manier waarop zij ons e.e.a. hebben bijgebracht, dit gaat ons allemaal zeker helpen om betere Ref’s te worden en de wedstrijden beter en makkelijker te leiden.