Yeti’s op E-Sports tour

Yeti’s op E-Sports tour

Terwijl de senioren zich op zondag 16 april uitsloofden op het Yeti’s Recreational Hockey Tournament, namen een aantal Yeti jeugdleden deel aan een Fifa-gametoernooi. Deze middag was georganiseerd door de e-sports club ‘Breda Guardians’, met sponsoring van de gemeente Breda.

Breda Guardians

Breda Guardians is in 2015 opgericht met als doel om gamers uit regio Breda te verbinden en ze een plek te bieden waar ze zich thuis voelen, omringd zijn met mensen met dezelfde passie en nieuwe vrienden kunnen ontmoeten. Natuurlijk draait het om e-sports, maar bovenal ook om het sociale aspect van esports. Mensen leren kennen uit je eigen regio die dezelfde passie hebben en waardoor nieuwe vriendschappen gecreëerd kunnen worden.

Breda Guardians zette voor ons op de 400 meterbaan een geweldige gamehoek neer met aantal Playstation units en spelunits.

Koen Schobbers

De middag startte met een presentatie verzorgd door Koen Schobbers. Koen is de eerste Nederlandse professionele gamer met een topsportstatus waardoor hij zijn geneeskunde master kon combineren met zijn gaming carrière die hij startte in 2006. Later werd hij een presentator voor ESPN, bestuurslid en vicevoorzitter van de Atleten, Spelers, en Community Commissie van de Global Esports Federation. Hij is oprichter van Koenz en Parents of Play, en auteur van ‘Mijn Gamende Kind’. Koen is sinds 2016 een professionele spreker met ervaring variërend van non-profit en lokale evenementen tot wereldwijde evenementen en TEDx.

Koen vertelt de Yeti’s jeugdleden dat de gamesector de snelstgroeiende industrie is met een omzet van 285 miljard: 5 keer groter dan de filmindustrie, 8 keer groter dan de muziekindustrie. Hij legt uit dat hij als e-sporter vijf coaches had die ervoor zorgde dat hij een gezonde gamecarrière kon opbouwen; een diëtist, een fitness coach, een psycholoog, een ergotherapeut en een mediatrainer.

Gamen in balans met de ‘Spel schijf van vijf’

Koen vertelt dat gezond gamen gaat om het, door hem bedachte ‘Spel schijf van vijf’: Slaap, Studie, Sport, Sociaal en Spel. Die vijf moeten in een goede balans met elkaar zijn.

Onbeperkt gamen gaat ten koste van je slaap, schoolprestaties, fysieke sport of fysieke contact met vrienden, maar de uitdaging ligt in het vinden van een goede balans.

Uiteraard vroegen wij hem naar tips voor ouders die merken dat hun kind niet meer in balans is. Allereerst vertelt Koen dat hij geen voorstander is van limiteren door vaste schermtijden of tijdslimiet per dag. Dit werkt in de praktijk niet omdat niet elke dag ruimte heeft voor eenzelfde hoeveelheid gametijd en hier vaak discussie ontstaat over zogenaamde tegoeden of tekorten.

Zijn advies is om als ouder samen met je kind per week een weekplanning te maken. Eerst plan je in welke tijd nodig is voor school, studie, sociale activiteiten en slaap en vervolgens kijk je waar er ruimte over is om te gamen.

Daarnaast adviseert hij om het gesprek aan te gaan over de games die je kind speelt. Probeer als ouder interesse te tonen in je kind en diens bezigheden (in dit geval het gamen) en erachter te komen welke behoefte van het kind gevonden wordt in het gamen om je kind beter te kunnen begrijpen en ook beter te kunnen helpen bij het zoeken naar gezondere alternatieven. Dit gesprek kun je voeren aan de hand van drie vragen:

1) Wat voor game speel je?
2) Hoe gaat het spel?
3) Waarom vind je deze game leuk?

Zoek hiervoor een geschikt moment en een goede bui van je kind en laat je kind vooral meedenken over oplossingen en afspraken als de schijf van vijf niet in balans is.

Het Fifa-gametoernooi

Na de presentatie van Koen ging het Fifa-gametoernooi van start. Volop gamen in wedstrijdjes tegen elkaar. De Yeti jeugdleden hadden een geweldige gamemiddag. Jurgen van Wijck kon zich op het eind van de middag de Yeti’s champ noemen. Hij mag de Yeti’s in de zomer gaan vertegenwoordigen in een competitie tegen enkele andere clubs die na ons op E-sports tour mogen.