Migö

Het verhaal van Migö begint al een hele tijd geleden. Zo’n 20.000 jaar terug liep onze Mascotte al op deze aardbol rond! Tussen de mammoeten en sabeltandtijgers werd deze verschrikkelijke sneeuwman geboren die er toen nog een stuk schattiger uitzag, maar de ouders van Migö zorgde goed voor hem waardoor die al snel een grote en sterke Yeti werd.

Omdat de ouders van Migö helemaal van het Himalaya gebergte naar Nederland waren verhuisd, had Migö geen andere Yeti’s om mee te spelen. De mammoeten waren niet zo actief en de sabeltandtijgers waren te snel voor hem. Migö verveelde zich daarom ontzettend totdat hij een keer uit frustratie een dennenappel het ijs op trapte. Tot zijn verbazing zag hij de dennenappel veel verder doorglijden dan op de sneeuw! Hij zocht daarom alle dennenappels die hij kon vinden en ging ze een voor een zo hard mogelijk het ijs op trappen. Al snel had hij ze allemaal op het ijs liggen, maar Migö vond het veel te leuk om te stoppen. Hij wilde de dennenappels weer van het ijs afhalen maar merkte dat het ijs veel te glad was. Hij bond van alles onder zijn poten, bladeren, takken en zelfs boomschors gebruikte hij om beter over het ijs te bewegen maar niks leek te werken en Migö ging teleurgesteld naar huis.

Onderweg naar huis liep Migö langs een karkas die was achtergelaten door de sabeltandtijgers. Niks bijzonders dacht Migö totdat hij erachter kwam dat hij nog niet geprobeerd had om met botten het ijs op te gaan. Hij pakte er twee die ongeveer zo groot waren als zijn voeten en deed de scherpe kant naar beneden want de bovenkant deed toch wel pijn en ging het ijs op. Wat bleek: Migö gleed veel makkelijker vooruit! Met wat oefenen gleed hij zo het ijs over en kwam de eerste dennenappel tegen. Hij wilde er weer een mooie trap tegenaan geven maar dat ging toch wel een stuk minder makkelijk op het ijs. Nadat Migö het probleem van over het ijs lopen had overwonnen, kon hij hier ook wel een oplossing op bedenken. Hij pakte een lange flexibele houten stok en ging daar de dennenappels mee op het land slaan. Terwijl hij bezig was om al die dennenappels terug te slaan, kwam Migö er achter dat hij dit nog veel leuker vond dan ze alleen maar vanaf de kant te trappen. Zo was Migö eigenlijk de eerste die onze mooie sport heeft uitgevonden!
blank

Vanaf dat moment was Migö heel de dag op het ijs te vinden. Hij leerde om goed te kunnen schaatsen, schieten, draaien en houten stokhandling. Hij werd zó goed in schieten dat hij op een dag een dennenappel zo ver over het ijs schoot naar een plek waar hij nog nooit was geweest. Migö schaatste er hard achteraan om de dennenappel te halen maar zag niet dat er een groot gat in het ijs zat! Onze Migö schaatste er zo in en door het koude water veranderde hij in een levensgrote ijspegel. Zijn ouders vonden hem, maar konden Migö zelfs niet in hun cave ontdooien.

Tienduizenden jaren gingen voorbij en precies boven Migö’s cave werd de Bredase ijsbaan gebouwd. Doordat het sindsdien steeds warmer werd, ontdooide Migö ook steeds meer. Toen hij de eerste puck tegen de boarding aan hoorde knallen, ging zijn ijshockeyhart harder kloppen en brak hij vrij. Terwijl Migö uit zijn cave liep, kwam hij coach Koen tegen die onze ijshockeyschool aan het trainen was. Migö kon zijn ogen niet geloven! Eindelijk had hij mensen waar hij de mooie sport mee kon spelen! Dat we ons bij de Yeti’s vol inzetten om iedereen de sport te leren en dat iedereen welkom is, hebben we dus niet van een vreemde!

Sindsdien is Migö onze trouwe mascotte en is hij er tijdens wedstrijden, de ijshockeyschool en promotie aangelegenheden bij, want Migö wilt niets liever dan deze prachtige sport met iedereen delen!