TRAINERS JEUGD

Op deze pagina stellen de jeugd trainers van de Yeti’s zich aan u voor. Onze jeugdopleiding wordt vormgegeven door onze trainers, zij zorgen voor het uitdragen van de opleidingsvisie van de Yeti’s.

2021 - U11 - K Quicken

IJshockeyschool, U9 en U11

De IJshockeyschool, U9 en U11 worden getraind door een aantal vaste trainers te weten Koen Quicken, Ditmar Schnetz, Bram Hustinx, WiIlem Bless en Johan Bless.

Koen Quicken

“Mijn naam is Koen Quicken en ik train de kinderen van de ijshockeyschool, U9 en U11gaan trainen.

Ik ben woonachtig en Breda en vanaf het ontstaan van de Yeti’s in Etten-Leur betrokken bij de club. Inmiddels ijshockey ik zelf nog in Yeti’s 2 en merk ik dat ik elk jaar nog nieuwe dingen leer van de sport. Ondanks dat ik pas op mijn 16e ben begonnen met ijshockeyen, vind ik dat je nooit te oud bent om te beginnen. Echter hoe ouder, hoe minder steil de leercurve is natuurlijk en mede daarom kunnen kinderen vanaf 4 jaar in principe al starten met de ijshockeyschool.

IJshockey is een fantastische sport waar ontzettend veel verschillende facetten aan bod komen. Stabiliteit, snelheid, behendigheid en uithoudingsvermogen zijn een paar voorbeelden. Maar met name het teamverband en het sociaal-emotionele aspect is een onderdeel wat een enorme bijdrage kan leveren in de ontwikkeling van een kind. De filosofie van onze vereniging is dat kinderen vooral plezier moeten hebben in het spel en zodoende het vooral erg leuk vinden om elke keer te trainen en beter te worden in het spel. Als je dan na een training al die blije en voldane gezichten ziet dan is het doel bereikt.”

Risto Mollen

“Hi allemaal ik ben Risto, geboren en getogen in Eindhoven. Ik stam uit 1964. Mijn moeder is Arubaans en vader is Nederlands. Ik ben de derde van 4 kinderen.

Mijn broer en ik zijn in 1970 gestart met ijshockey, de pas opgerichte club uit Eindhoven trok een Canadese coach aan welke bij ons kwam wonen. Nieuwsgierig als ik was kreeg ik het voor elkaar om een keer mee te gaan met hem naar de ijsbaan. Mijn ijshockey carrière is toen begonnen. De  eerste 2 jaren waren niet makkelijk niemand wilde mij erbij, ik was 3 jaar jonger en klein en ze zaten niet op mij te wachten. Desondanks heb ik er toch iets moois van kunnen maken.

Door altijd plezier te houden in de sport en goed mijn best te doen werd ik op 12 jarige leeftijd geselecteerd voor de Oranje cadetten, later volgde jong Oranje B en A. Tegenwoordig heet dit onder 16 onder 18 en onder 20. Na de middelbare school ben ik naar Heerenveen vertrokken om daar de opleiding van het Cios te volgen. Op het Cios had ik het geluk dat ik les kreeg van 3 bondscoaches oa Henk Gemser en Foppe de Haan. Zij hebben een grote bijdrage geleverd aan het succes wat ik gaande weg mee mocht maken. Ik ben bij Heerenveen gaan  spelen, dit was het begin van mijn prof carrière. Heb daarna bij meerdere topclubs gespeeld in Nederland oa Geleen, Tilburg, Amsterdam, Nijmegen, Utrecht. Ik ben 3x topscoorder geweest, 5x de beker van Nederland gewonnen en 2x het lands kampioenschap in de ere divisie. In dezelfde periode kwam ik uit voor het Nederlands team. Ik was een vaste waarde en heb 99 interlands gespeeld. Ook heb ik mee gedaan aan 6 WK’s waarin ik 26 doelpunten en 23 assists scoorde. Een van mijn hoogte punten was de WK in Australië 89, waarin ik in de finale welke wij wonnen met 8-3, 4x scoorde. Sweet memories.

Na mij periode in Nederland ging ik op avontuur in het buitenland. Ik heb bij Solihull “Barons”  in Engeland gespeeld en een korte periode in Reims en 3 seizoenen in Dunqerke Frankrijk gespeeld.

Daar starte ook mijn jeugdtrainers carrière. Na mijn Prof carrière ben ik de jeugd gaan trainen op diversen plaatsten. Ik heb alle jeugdteams doorlopen om mijn zoon te begeleiden. 4 jaar ben ik coach geweest van jong Oranje, U16, U18, U20. Mijn beste resultaat was met de U20 in Polen op het WK waar we een zilveren medaille behaalden. In Eindhoven ben ik hoofcoach geweest van het eerste team, ook in Turnhout en assistent coach bij Geleen. Na een kleine pauze ben ik vorig jaar weer gestart als jeugdtrainer/coach van de U13 in Eindhoven en daarmee heb ik een mooi resultaat bereikt.

Mijn visie over ijshockey is dat je plezier moet hebben als je het doet. Het plezier zit hem in het winnen en scoren. Om dat te bereiken heb ik geleerd en meegemaakt dat de weg naar succes een hele mooie kan zijn. Deze visie /reis wil ik graag delen met jullie in Breda. Dit jaar ga ik mij focussen op de U13 en U15 en zoveel mogelijk de trainers en coaches ondersteunen met de trainingen en wedstrijden. We gaan ons voornamelijk richten op schaatstechniek, hockey sense en handeling snelheid. Ik heb er heel veel zin in om dit nieuwe avontuur met de Yeti’s aan te gaan.

Risto Mollen”

Profielfoto_template