Laatste wedstrijd in de Eredvisie

Laatste wedstrijd in de Eredvisie

Zondag 25 februari 2024 speelde onze mannen van Yeti’s 1 hun laatste wedstrijd in de Eredivisie van het seizoen ’23-’24. Met veel nieuwe spelers en met een mix van ervaren en enthousiaste jonge spelers was de doelstelling voor het seizoen 2023-2024 minimaal het behalen van de play-off met natuurlijk een zo hoogst mogelijke eindplaats.

Foto’s gemaakt door : Mark Heeren

Er waren aardig wat veranderingen en transfers voor aanvang van het nieuwe seizoen. Zo was Tilburg uit de Eredivisie vertrokken en kwamen er twee nieuwe teams bij. Zoetermeer dat met hun eerste team vorig jaar nog in de BeNe-Liga speelde en Nijmegen maakte, na enige tijd zonder eerste team, ook weer de stap richting de Eredivisie met een BeNe-Liga waardig team.

Zelf hadden we ons versterkt met assistent-trainer Perry Muller von Czernicki en goalie trainer Ian Meierdres en twee nieuwe goalies Brent Vandenbergh en Marek Ambra. De volgende spelers kwamen naar Breda: Robert Bruens, Sam Doreleijers, Nicky van Ierland, Timon Jadrníček, Akim Kaptein, Diego Kleijssen, Benjamin Koene, Arend Mijnsbergen, Levi Sterke en na de kerstvakantie sloot Mario Zitella nog aan. Al met al een compleet nieuw team.

Akim viert zijn goal met teamgenoten

Tim Donders

Voor aanvang van de wedstrijd nam Tim Donders afscheid van het ijshockey. Samen met zijn kinderen ging hij voor de laatste keer het ijs op in Breda waar hij van voorzitter Roy Slond een bos bloemen kreeg om vervolgens met zijn kinderen de face-off te doen. Tim begon zijn ijshockeycarrière in Tilburg en speelde ook nog drie seizoenen bij Dordrecht Lions. De laatste 4 jaar speelde Tim in het shirt van Yeti’s Breda in de Eredivisie en staat hij inmiddels in de top 5 van spelers met de meeste gespeelde eredivisiewedstrijden.

Voorlopig einde in de eredivisie

De laatste wedstrijd in de Eredivisie is voorlopig voor ons ook echt de laatste wedstrijd op het hoogste Nederlandse niveau en zijn wij helaas genoodzaakt een stapje terug te doen. We hebben de afgelopen jaren met plezier in de Eredivisie gespeeld maar hebben gemerkt dat het zonder de aanvulling vanuit eigen jeugd lastig is om het seizoen met een voltallig team en zonder kleerscheuren uit te spelen.

Mario Zitella in actie tegen Dragons

Daarbij komt dat de planning van de gemeente om onze faciliteiten te upgraden met een aantal jaren vertraagd is waardoor het voor de club een te kostbaar verhaal wordt om dit in samenspraak met de huidige uitbater voor elkaar te krijgen. Ook zijn er steeds minder spelers in Nederland die het niveau van de Eredivisie aan kunnen dan dat er teams zijn en dat onze eigen jeugd er ook nog niet klaar voor is, zijn wij helaas genoodzaakt om een stapje terug te doen.

We zijn en willen geen club worden die zijn spelers in een amateurcompetitie salarissen betaald of andere aanbiedingen doet. De beslissing om niet meer in de Eredivisie uit te gaan komen biedt weer perspectief om extra focus te leggen op onze jeugdopleiding en werving van jeugdleden.

We willen iedereen die het afgelopen seizoen heeft geholpen op en naast het ijs nogmaals bedanken voor hun inzet om het spelen in de Eredivisie mogelijk te maken in Breda. Met zijn allen hebben we laten zien dat dit gewoon kan in Breda, maar zijn we nu afhankelijk van de investeringen die de gemeente gaat doen.

Wedstrijdverloop

Voor de Utrecht Dragons was bij de start van de wedstrijd al duidelijk dat zij de play-offs tegen Zoetermeer gaan spelen. Dragons kwam via Matt Caranci en Francis Wilkes in de eerste periode op voorsprong en zag Caranci vroeg in de tweede periode zijn tweede van de wedstrijd scoren, alvorens Breda via Arend Mijnsbergen iets terugdeed. Brock Montgomery zorgde er niet veel later voor dat Breda geen illusies hoefde te koesteren over een comeback. De Yeti’s scoorde daarna nog via Jonty van den Berg en twee keer Akim Kaptein, maar Andrew Trapman, wederom Montgomery, Dean Versteeg en Tim Schaasbergen bezorgden Dragons een ruime overwinning van 4-8.