Yeti’s 2 promoveert naar de 4e divisie in een zinderende finale.

Yeti’s 2 promoveert naar de 4e divisie in een zinderende finale.

Na een fantastisch seizoen speelde Yeti’s Breda 2 op 24 maart 2024 de promotie/degradatiewedstrijd tegen de Hijs Hokij Den Haag Flames. De Flames speelden met de inzet om in de 4e divisie te blijven waar de Yeti’s juist wilden promoveren van de 5e naar de 4e divisie. Er stond voor beide teams veel op het spel!

Onder leiding van trainer/coach Rogier de Geus werd er met een spelersbus afgereisd naar Den Haag. In de bus zaten naast de spelers al veel supporters. Bij de puckdrop bleek dat aantal nog fors toegenomen en voelde het team zich gesteund door een grote groep fans die de hele wedstrijd van zich lieten horen. Dit gaf de Yeti’s kracht.

Kyle Kavelaars opende de score voor de Yeti’s in de 5e minuut terwijl ze short-handed stonden. Dit smaakte naar meer want 2 minuten later scoorde Kyle nogmaals op een assist van Koen Schneider. In de 9e minuut scoorde Kyle een officiële hattrick door, nogmaals short-handed, de 0-3 te scoren, ditmaal op een assist van captain Dany Willeboordse.

In de 13e minuut scoorde de Flames de 1-3.

In de 16e minuut was het de beurt aan Koen Schneider om, op assist van Kyle en Nigel Galjaard, de 1-4 op het scorebord te zetten.

Vlak voor rust maakten de Flames goed gebruik van een te hoog staande penalty kill waardoor ze de stand naar 2-4 brachten.

In de 2e periode werd er door beide teams met volle inzet gespeeld met veel kansen aan beide kanten. Er kwam van allaes langs: schoten op de paal, afgekeurde goals, gemiste penaltyshot voor de Yeti’s, powerplays en penalty kills maar de score bleef ongewijzigd. Het werd een lekkere stevige pot ijshockey die onder leiding van bond scheidsrechters fair bleef. Goalie Déjay den Turck speelde een fantastische wedstrijd en hield onder druk stand ondanks de vele schoten.

De Yeti’s kwamen de 3e periode, zoals vaak dit seizoen, sterk uit de kleedkamer. Het was Mitchell Bouwmeester die op assist van Michael de Kort in de 40e minuut direct de 2-5 wist te scoren.

Er was echter geen mogelijkheid om achterover te leunen, de Flames voerden met hun vele ervaren spelers de druk vol op waarbij de Yeti’s het zwaar kregen. Toen de Flames in de 45e minuut de 3-5 scoorde begonnen ze er weer in te geloven en zette beide teams vol aan voor de finale. De Flames namen het initiatief over en scoorde in de 54e minuut de 4-5 en in de 57e minuut de 5-5. De laatste 3 minuten waren voor Breda en hun aanhang zenuwslopend met nog vele kansen voor de Flames. Dankzij doorknokken en fantastisch goaliewerk van Déjay eindigde de 3e periode in 5-5. Penaltyshots, 5 per team, moest uitsluitsel geven.

De Flames begonnen de serie en kregen geen van hun pucks langs de extreem gefocuste Déjay die zijn doel schoon hield. Ook de goalie van de Flames wist de eerste 4 penaltyshots van de Yeti’s tegen te houden maar Remon Janssens hield zijn hoofd koel en vond bij de laatste penaltyshot een klein gaatje langs de goalie en scoorde, waarmee hij de wedstrijd voor de Yeti’s winnend beëindigde met een stand van 5-6.

Op en naast het ijs was de ontlading groot en werd het gezamenlijk gevierd. Zelfs speler Martin en teammanager Margo, die in het buitenland verbleven, belden via een videoverbinding in. Want hoewel de goals en assists op individuele namen staan, is een dergelijke wedstrijd alleen te bereiken, te spelen en te winnen als het hele jaar alle spelers als een sterk collectief spelen. En dat was dit jaar weer het geval. Tijdens de trainingen en wedstrijden stond er voortdurend een team dat elkaar steunde, aanjaagde en elkaar veel gunde. Dus niet alleen qua sportief resultaat maar nog belangrijker qua teamdynamiek en sfeer was dit een voorbeeldig seizoen die een ieder zal bijblijven.

Dit team kan genieten van een welverdiende zomerstop om volgend seizoen in de hogere divisie weer vol aan de bak te gaan met één zekerheid: behoud van sportiviteit, plezier en sfeer.

Dank gaat uit aan alle spelers + 2 goalies, trainingsleden, teammanager, trainer/coach, clubscheidsrechters, bench officials, sponsors, supporters, ouders, partners, kinderen en tegenstanders voor een fantastisch seizoen 2023-2024.

GROW TOGETHER, onze clubslogan en voor Yeti’s 2 werkelijkheid.