Avonturier uit Canada strijkt neer op Bredaas ijs

Avonturier uit Canada strijkt neer op Bredaas ijs

Op een nagenoeg verlaten Camping Liesbos in Breda brandt iedere avond vanuit één kleine bungalow licht. De Italiaanse-Canadees Mario Zitella (23), die voor ijshockeyclub Breda Yeti’s uitkomt, is de trotse bewoner. Na een aantal hectische weken is hij juist blij met de rust op het vakantiepark. ,,Ik hoef hier niet meer weg.”

Geschreven door Bob Hermus (BNdeStem).

Met de verwarming hoog gedraaid, heeft Zitella een warme plek te midden van de ondergesneeuwde camping. Precies zo ingericht dat elke schaarse centimeter aan ruimte wordt gebruikt. Zijn koelkast is halfgevuld met enkel essentiële benodigdheden, op vier grote flessen tomatenpastasaus na. ,,Van mijn ouders gekregen toen ik hier ging wonen”, zegt hij lachend. ,,Nooit vergeten waar je roots liggen hè.”

Heimwee

In het begin was hij nog actief op zoek naar een woning, maar hij is al snel gehecht geraakt aan zijn stulpje in het Liesbos. ,,Ik hoef eigenlijk niet meer weg. Het is goed hier”, vertelt hij tevreden. Na een aantal hectische weken is hij blij met de rust om zich heen. ,,Ik kwam in contact met de club en binnen een week was het rond”, blikt hij terug op zijn overstap naar Yeti’s. Tussen kerst en oud en nieuw vloog hij de Atlantische Oceaan over.

,Ik heb eigenlijk best snel heimwee”, geeft hij toe. Dat zijn ouders hem nog kwamen helpen met de verhuizing was dan ook meer dan welkom. ,,Ik heb al op mezelf gewoond toen ik college speelde in de Verenigde Staten, maar dat was ongeveer vier uur rijden naar huis. Een mooie tussenstap, waarbij ik naar ze toe kon gaan als ik dat wilde. Nu ben ik klaar voor deze volgende stap.”

Slechts twee dagen nadat hij op Schiphol landde, stond hij al op het ijs voor een uitwedstrijd in Heerenveen met zijn nieuwe en nog onbekende teamgenoten. Op de tribune zag hij nog wél wat bekende gezichten: ,,Mijn ouders waren op de bus gestapt om die wedstrijd te zien voor ze terug zouden vliegen. En ik scoorde ook nog eens in die eerste wedstrijd. Heel mooi om daarna omhoog te kijken en ze op de tribune te zien zitten.”

Europa ontdekken

Zijn doel tijdens zijn verblijf is duidelijk: ,,Europa ontdekken en vooral veel ijshockey spelen.” Ondertussen werkt hij online nog aan zijn studie, maar richt hij zich meer en meer op de sport. ,,In Canada wordt het al snel als fulltime baan gezien als je op hoog niveau speelt. Daar is ijshockey net zoals voetbal hier is. Ik vind het wel lekker dat het hier wat relaxter is. In de tijd die ik overhoud train ik nu jeugdteams in Breda.”

Gekleed in zijn Yeti’s jas en met zijn Yeti’s muts op, bedenkt hij zich wat hij buiten het ijshockey wil doen, nu hij in Europa is. ,,In Canada kan je uren rijden en dan ben je nog steeds in dezelfde staat. Hier kan je veel zien. Eerst wil ik gewoon in Breda de stad in, want ik heb het idee dat ik nog lang niet alles gezien heb. Daarna wil ik in ieder geval een keer naar Parijs en misschien ook nog wel wat delen van Duitsland zien.”