U15 Vooruit met tegenwind

U15 Vooruit met tegenwind

Een Chinees gezegde luid: “Het is tegenwind die de vlieger doet stijgen”.

En zo is het ook voor de huidige U15 van Yeti’s Breda. Bij de start van de U15 competitie was het duidelijk dat het een pittig seizoen zou worden. Niet eens omdat vanaf de U15 met bodychecks wordt gespeeld. Maar wel vanwege het feit dat de andere clubs al vele jaren in deze competitie spelen, veelal een brede(re) selectie hebben en daarbij ook spelers met U17 ervaring laten meespelen in U15 wedstrijden. Tegenstand van formaat dus.

Maar deze groep spelers is bekend met uitdagingen. Het zijn deze “oudste” jeugdspelers die steeds als eerste Yeti’s Breda in de jeugdcompetitie vertegenwoordigen. Eerder al bij de U12, U13 en nu de U15. Dus het hele seizoen worden zware wedstrijden gespeeld, waarbij winst en verlies in allerlei gradaties langskomen. Zo ook de afgelopen weken.

Op 11 februari werd uit met 4-6 van Smoke Eaters Geleen gewonnen. Al na 3 minuten kwam Breda op voorsprong. Maar al na 7 minuten spelen stond Geleen met 2-1 voor. Gedisciplineerd doorijshockeyen en prima goaliewerk van Izzy Prenen werdt beloond toen Jesse van Steen zijn eerste goal van het seizoen maakte en voor de 2-2 tekende. Breda liep uit naar 2-4. In het begin van de 3e periode maakte Geleen de 3-4. Breda bracht het gat terug naar 2 goals verschil door de 3-5 te scoren. De spanning liep op toen Geleen de 4-5 wist te scoren, ondanks de sterke verdediging die aanval na aanval wist te parreren. In de 58e minuut wist Marit de Jongh met haar eerste goal in de competitie de rust terug te brengen naar de uiteindelijke eindstand van 4-6. De ontlading bij de Yeti’s Breda was dan ook groot.  Een lekkere pot ijshockey met eerste goals voor Jesse en Marit. Maar vooal omdat het een hele team als collectief bleef doorwerken: Goalie, Defence, Forwards en Centers. Winnen en verliezen doe je als TEAM.

Op 26 februari was Tilburg Trappers veel te sterk en werd met 3-14 verloren. Tilburg speelde sterk ijshockey en kwam binnen de eerste minuut al op voorsprong. De 3 goals maakte het verlies wat zoeter en waren het gevolg van gedurft aanvallend spel van Breda dat zich uitbetaalde. Mooi was dat Max Cleton, een U13 speler die net als Mason Slond met het oog op volgend jaar ijstijd kreeg, een assist wist te geven.

Op 4 maart was de koploper van de competitie Red Eagles Den Bosch in eigen huis een flinke maat te groot en werd verloren met 19-0. Maar spelen tegen Den Bosch is wel waarvoor je in de ochtend het bed uit komt. Een faire tegenstander die prachtig ijshockey speelt, veel snelheid en wederzijds respect. Positieve punten voor Breda was dat de eerste 10 minuten de stand op 0-0 werd gehouden, ondanks de aanvalsgolven van Den Bosch. Defence, Goalie en Centers hadden het zwaar maar weerde zich kranig. Breda creëerde met de Forwards nog wel kansen maar ook die ene goal was ons niet geggund en Den Bosch hield het eigen net schoon. Maar de 19 tegengoals waren er minder dan de 24 tegengoals van de voorgaande wedstrijd tegen Den Bosch. En dat was een van de doelen.

Op 12 maart werdt na een spannende pot met slechts 0-4 van Dordrecht Lions verloren. Wat Breda betreft een eindstand die het wedstrijdverloop vertekende. Het grootste deel van de wedstrijd was Breda in het aanvalsvak van Dordrecht. Maar de Dordtse goalie Christian deed wat hij zo goed kan: zijn goal dicht houden, inclusief hulp van lat en paal. Breda wist er ondanks de voortdurende aanvallen en schoten geen puck in te krijgen, terwijl Dordrecht dat aan de kant van Breda wel lukte. Dus daarmee is het een terechte winst voor Dordrecht en heeft Breda weer input om verder in de trainingen aan te werken.

En zo geven 4 wedstrijden een verschillende uitslag (winst en verlies met grote en kleine cijfers). Maar wat tekenend is voor deze groep is de veerkracht, inzet en doorzettingsvermogen. Het motto is niet voor niets “Grow Together”. Ook bij groot verlies blijven de spelers bewonderingswaardig positief, respectvol en gemotiveerd. Dat is bij spelers in deze leeftijd geen automatisme en enorm knap. Er wordt tot de laatste speelminuut doorgeknokt voor iedere centimeter ijs en kans. En in de kleedkamer overheerst naast logische teleurstelling vaak vooral de teamspirit en focus naar de volgende trainingen en wedstrijden, ondersteund door een stevige beat uit de speakerbox.

En op die manier zorgt de tegenwind in de wedstrijden dat het team en individuele spelers zich verbeteren en volgend seizoen, als 2e jaars U15, de draad weer oppakken.

Breda speelt dit seizoen nog 2 wedstrijden. Op 18 maart thuis tegen Geleen en 26 maart uit tegen Utrecht.